Досить багато водіїв стикалися з ситуацією, коли в зимовий холодний ранок автомобіль відмовляється заводитися, і, як правило, в дев’яти випадках з десяти винен у цьому акумулятор. І проблем немає ніяких, якщо у вас є час, його можна зарядити, віднести в тепло, знайти знайомого, щоб «прикурити», але є варіант надійніший, і це визначити, наскільки акумулятор вийшов з ладу заздалегідь ще до настання холодів. А вже виходячи з результатів перевірки приймати рішення, або купити новий акумулятор на АКБ Плюс або ж бути впевненим, що ваш старий АКБ прослужить ще один сезон.
У чому полягає перевірка АКБ?
Найнадійніший спосіб перевірки АКБ це вимірювання двох параметрів. Перший це вимірювання пускового струму і другий – ємності акумулятора. Безумовно, якщо ви віддасте свій АКБ на добу в майстерню, то всі ці параметри вам виміряють і винесуть вердикт про надійність вашого акумулятора, але, як всі розуміють, що робити цього ніхто не буде. Тож вимірювати будемо підручними засобами і визначати надійність за допомогою непрямих методів.
Вимірювання ємності старого АКБ
Одразу зазначимо, що для вимірювання ємності поки що не вигадали швидкого вимірювання і зрозуміти скільки ампер годин здатен накопичити акумулятор можна лише одним способом і полягає він у наступному:
- Заряджаємо АКБ повністю за допомогою зарядного пристрою
- Далі підключаємо навантаження (можна використовувати будь-яку лампу дальнього світла) і засікаємо час, протягом якого він буде розряджатися
- Розряджаємо АКБ до напруги 10,5 вольта. Важливо! Не нижче 10,5 вольта, бо це погано позначається на акб у майбутньому
- Множимо струм, що протікає через лампу, на час, протягом якого він розряджався.
Приклад: Припустимо, у вас була лампа на 80 ват, тобто під час підключення АКБ на пряму до неї через лампу потече струм, що дорівнює 6 ампер. Якщо АКБ розряджався протягом 8 годин, то це означає, що його ємність дорівнює 48 ампер-годин, що дуже добре для б/в акумулятора на 60А і можна сміливо кататися всю зиму, але водночас не забувати вимикати світло, габарити, магнітофон, зарядки в прикурювачі і так далі. Якщо ж ємність вийшла менше 50 відсотків від номінальної, тобто в 60 амперному АКБ розрахована ємність вийшла 25, то висока ймовірність, що ви холодним зимовим ранком машину не заведете. А все тому, що на холоді від цих 25 ампер залишиться 10 і їх буде недостатньо для того, щоб прокрутити стартер навіть один раз.
Другий спосіб оцінки АКБ за допомогою навантажувальної вилки.
Тут все просто, якщо у вас є навантажувальна вилка, то, найімовірніше, ви розумієте, як нею користуватися. Але коротко все ж опишемо принцип. Під час під’єднання навантажувальної вилки через вилку і АКБ протікатиме струм від 100 до 200 ампер, і якщо напруга на вашому АКБ не падає нижче 10,5 вольта, то з високою часткою ймовірності ваш АКБ у хорошому стані, і ви можете бути впевненим що він вас не підведе ще один сезон. І чим нижче падає напруга, тим більша ймовірність, що потрібно шукати новий АКБ.
Чому немає сенсу вимірювати напругу холостого ходу
У мережі є безліч статей і таблиць, які показують, що досить виміряти напругу на клемах АКБ, при цьому вимірюють напругу холостого ходу, тобто батарею ні до чого не підключаючи і якщо напруга вища за 12 вольт, то акумулятор заряджений і готовий до експлуатації. А ключове слово тут «заряджений» і воно ніяк не показує стан вашого акумулятора, адже навіть АКБ від безперебійного блоку живлення на 10 ампер годин показує напругу 12,6 вольт у зарядженому стані, але він ніколи не зможе запустити жоден автомобіль.